Vinterkonservering
Slik gjør du vinterkonserveringen selv
Sommeren er på hell og temperaturen faller fortløpende, promaritim viser steg for steg hvordan du enkelt kan sikre din motor og gjøre den klar for en lang og kald vinter, slik at den er trygg frem til du skal ta den ut av lagring for våren som kommer.
Før du gjør konserveringen!
Dette er bare en generell konserverings mal, det finnes enkelt unntak, så er du usikker, sjekk service manualen til din motor, eller kontakt oss for hjelp.
Det er viktig at dette blir utført og gjort på riktig måte slik at du som båteier unngår store reparasjonskostnader i fremtiden.
Påfylling av fuelstabilizer
Det første du må gjøre ved vinterkonserveringen er og fylle tanken med riktig mengde Fuel stabilizer.
Dette gjøres først slik at når du skal varme opp motoren får dette stoffet blandet seg og kommet seg inn i motorens fuel system.
Dette er meget viktig dersom du fyller 95 oktan!
Oppvarming og flushing av motor
Steg to er flushing / Oppvarming.
Dette gjøres slik at oljen kommer lettere ut ved drenering i tilegg til fjerning av salt internt i motorens kjølesystem.
Slik gjør du det:
1. Sett på spylemuffen og skru på vannet, deretter start motor.
2. (Alternativt koble til salt off)
3. Stopp motor etter 10-15 min slik at termostaten er helt åpen og motoren har oppnådd driftstemperatur.
Bytte av oljer, filtere og pakninger
Neste steg er bytte av motorolje og girhusolje.
Dette gjøres slik at det ikke forblir fukt eller annen grums som kan skade motoren invendig, iløpet av vinteren.
1. Drener olje i spilldunk eller med oljesuger
2. Bytt oljefilter og påfør nytt, med litt ny olje på o-ringen.
3. Ved bytte av olje med tappeplugg, bytt til ny pakning.
1. Plasser spilldunk under tappeskrue.
2. Fjern nederste tappeskrue først deretter øverste.
3. La det renne til det ikke kommer noe mer. fyll deretter fra bunn av med ny olje.
4. Når det renner ut olje fra topp skrue hullet er nivået korrekt.
5. Innstaller nye pakninger og skru inn øverste skrue, deretter den i bunn.
Enkel navigering til servicedeler:
Smøring og vedlikehold
En av de siste stegene er smøring.
Vi anbefaler og ta av propellen og sjekke at det ikke sitter noe fiskesnøre på akslingen. før montering, husk og legge på nytt fett.
Husk og fette opp smøre punkter
Tips:
Ved mekanisk styring, legg på nytt fett slik at du slipper og styre med feks en styring som sitter fast etter vinteren.
Batteri og vask
Siste steg er avkobling av batterier.
Disse må kobles av og vedlikehold lades et par ganger iløpet av vinteren. Har du muligheten til å ha de i varmen så er det best, men det må da også være bra ventilasjon.
Vasking er siste steg som er og anbefale, slik at du har en ren og pen båt som er klar for sommeren når den tid kommer.