Vinterkonservering
Slik gjør du vinterkonserveringen selv
Sommeren går mot slutten, og temperaturen synker dag for dag. Det betyr at det er på tide å sikre båtmotoren før vinteren setter inn for fullt. Her viser Promaritim deg – steg for steg – hvordan du enkelt kan konservere motoren og forberede den på en trygg og problemfri vintersesong.Gjør du dette riktig nå, slipper du overraskelser når båtsesongen starter igjen til våren.
Før du begynner vinterkonserveringen
Dette er en generell veiledning som passer de fleste påhengsmotorer og vannscootere. Enkelte modeller kan ha egne krav, så dersom du er usikker, anbefaler vi at du sjekker motorens servicemanual – eller tar kontakt med oss.
Det er viktig at vinterkonserveringen utføres riktig. Feil eller mangler kan føre til korrosjon, frostskader og dyre reparasjoner når båtsesongen starter igjen.
👉 Trenger du hjelp til å finne riktig fremgangsmåte eller produkter?
Vi hjelper deg gjerne.
STEG 1
Tilsett riktig mengde drivstoffstabilisator
Start vinterkonserveringen med å tilsette drivstoffstabilisator i tanken. Dette må gjøres før du starter motoren, slik at stabilisatoren får blandet seg godt med bensinen og trekkes inn i hele drivstoffsystemet.
Dersom du bruker 95 oktan er dette ekstra viktig:
95-oktan bensin inneholder etanol, som tiltrekker seg fuktighet over tid. Det kan føre til kondens i tanken, rust i systemet og dårlig forbrenning.
Drivstoffstabilisatoren beskytter motoren mot dette ved å binde fuktighet og hindre nedbrytning av bensinen under lagring.
Steg 2
Flushing og oppvarming av motoren
Neste steg er å spyle kjølesystemet og varme opp motoren. Dette gjør at oljen dreneres lettere under oljeskift, samtidig som det fjerner salt og avleiringer fra motorens kjølesystem.
Slik gjør du det:
- Koble på spylemuffen og skru på vannet før du starter motoren.
- Alternativt kan du bruke en Salt Off-kobling for å skylle ut saltrester mer effektivt.
- La motoren gå i 10–15 minutter, til den har nådd full driftstemperatur og termostatene er åpne.
Steg 3
Bytte av oljer, filtere og pakninger
Neste steg er bytte av motorolje og girhusolje.
Dette gjøres slik at det ikke forblir fukt eller annen grums som kan skade motoren invendig, iløpet av vinteren.
1. Drener olje i spilldunk eller med oljesuger
2. Bytt oljefilter og påfør nytt, med litt ny olje på o-ringen.
3. Ved bytte av olje med tappeplugg, bytt til ny pakning.
1. Plasser spilldunk under tappeskrue.
2. Fjern nederste tappeskrue først deretter øverste.
3. La det renne til det ikke kommer noe mer. fyll deretter fra bunn av med ny olje.
4. Når det renner ut olje fra topp skrue hullet er nivået korrekt.
5. Innstaller nye pakninger og skru inn øverste skrue, deretter den i bunn.
Enkel navigering til servicedeler:
Steg 4
Smøring og vedlikehold
En av de siste stegene er smøring.
Vi anbefaler og ta av propellen og sjekke at det ikke sitter noe fiskesnøre på akslingen. før montering, husk og legge på nytt fett.
Husk og fette opp smøre punkter
Tips:
Ved mekanisk styring, legg på nytt fett slik at du slipper og styre med feks en styring som sitter fast etter vinteren.
STEG 5
Batterier og vask – slik gjør du det riktig:
– Koble fra batteriene helt for å unngå dyputladning.
– Vedlikeholdslad batteriene et par ganger i løpet av vinteren for å forlenge levetiden.
– Hvis mulig, oppbevar batteriene i et frostfritt rom med god ventilasjon. Det gir best resultat og reduserer risiko for sulfatering.
En grundig vask før lagring bidrar til å beskytte gelcoat, beslag og overflater. Samtidig er det hyggelig å møte en ren og velholdt båt når sesongen starter igjen.